Gazeta Podatkowa nr 29 (1486) z dnia 9.04.2018
Zobowiązanie do usunięcia wad po odstąpieniu od umowy
Spółka zleciła wykonanie mebli na wymiar do remontowanej siedziby firmy. Po ich zamontowaniu okazało się, że posiadają one bardzo liczne wady, m.in. są krzywe, uszkodzone, a z opinii rzeczoznawcy wynikało, że posiadają także poważne wady konstrukcyjne. Odstąpiliśmy od umowy z wykonawcą. Jednak zaoferował on usunięcie wad w ciągu 5 dni, podpisał też stosowne zobowiązanie. Pomimo upływu 2 tygodni nie mamy z nim kontaktu. Co powinniśmy zrobić w takiej sytuacji?
Zarówno do odpowiedzialności za wady sprzedawanego towaru, jak odpowiedzialności za wady dzieła zastosowanie znajdują przepisy o rękojmi zawarte w Kodeksie cywilnym (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.). Wybór jednego z czterech uprawnień z rękojmi zależy od decyzji kupującego. Może on żądać: naprawy rzeczy, jej wymiany na nową wolną od wad, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy. Przy czym odstąpienie od umowy, jako uprawnienie najdalej idące, możliwe jest jedynie w sytuacji, gdy wada ma charakter istotny (art. 560 § 4 K.c.). Ocena istotności wady może rodzić duże wątpliwości praktyczne. Przyjmuje się, że wada jest istotna, jeżeli rzecz nie nadaje się lub jest nieprzydatna do normalnego użytku.
Zatem gdy zamówione meble mają wady, o których mowa w pytaniu, w tym w szczególności wady konstrukcyjne, są uszkodzone, należy przyjąć, że wada ma charakter istotny. Jak wskazał Sąd Apelacyjny w Łodzi w wyroku z dnia 22 marca 2016 r., sygn. akt I ACa 1154/15: "okoliczność, iż wada ma charakter usuwalny nie wyklucza przyjęcia, że wada ta jest jednocześnie wadą istotną".
Zakwalifikowanie wady jako istotnej dawało spółce możliwość odstąpienia od umowy na podstawie art. 560 § 1 K.c. Skutkiem odstąpienia od umowy jest obowiązek zwrotu przez strony tego, co sobie wzajemnie świadczyły.
Wykonawca powinien zatem zabrać zamontowane meble i jednocześnie zwrócić Czytelnikom uzyskaną zapłatę, jej obowiązek bowiem wygasa wskutek odstąpienia. Jednak po złożeniu oświadczenia o odstąpieniu od umowy sprzedawca może niezwłocznie i bez nadmiernych niedogodności dla kupującego wymienić rzecz wadliwą na wolną od wad albo wadę usunąć. Sprzedawca ma więc możliwość zrealizowania swojego uprawnienia, mimo złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Jeżeli po otrzymaniu odstąpienia od umowy sprzedawca zobowiązał się do usunięcia wad, lecz nie dokonał tego, mimo upływu kilkunastu dni, spółka może podejmować dalsze kroki związane z odstąpieniem od umowy. Należy bowiem przyjąć, że sprzedawca nie skorzystał ze swojego uprawnienia do usunięcia wady, wynikającego z art. 560 § 1 K.c., mimo złożonego odstąpienia od umowy.
W związku z tym spółka może wezwać wykonawcę do odebrania przedmiotu umowy wskutek odstąpienia od umowy i zwrotu należności zapłaconej tytułem ceny. W przypadku gdy wykonawca odmówi lub nie ustosunkuje się do pisma, można dochodzić roszczenia na drodze sądowej, zwłaszcza że wykonawca zobowiązując się do usunięcia wad, potwierdził ich istnienie.
www.KodeksCywilny.pl - Zobowiązania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumPodatnika.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.10.2024 (czwartek)
15.10.2024 (wtorek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|