
Gazeta Podatkowa nr 66 (898) z dnia 16.08.2012
Zapłata przedawnionych zobowiązań
Kontrahent po trzech latach uregulował nam zaległości za faktury sprzedaży towaru. Nie oddawaliśmy sprawy do sądu, bo z naszych wyliczeń wynikało, że po dwóch latach roszczenie się przedawniło. Czy w związku z zapłatą przedawnionego długu kontrahent będzie miał prawo żądać zwrotu tych pieniędzy?
NIE. Ten, kto spełnił świadczenie w celu zadośćuczynienia przedawnionemu roszczeniu, nie może następnie żądać jego zwrotu (art. 411 pkt 3 Kodeksu cywilnego). Nawet więc, jeśli w momencie dokonywania wpłaty roszczenie było już przedawnione (roszczenia z tytułu sprzedaży dokonanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedawcy przedawniają się z upływem dwóch lat - art. 554 K.c.), to nie będzie to miało znaczenia.
W razie zapłaty przedawnionych zobowiązań nie można następnie żądać zwrotu pieniędzy.
Nie jest istotne, czy dłużnik dokonując wpłaty zdawał sobie sprawę z tego, że roszczenie jest już przedawnione. Dług przedawniony nadal istnieje. Gdy dłużnik płaci przedawnione zobowiązania, w świetle prawa spłaca istniejące zadłużenie.
www.KodeksCywilny.pl - Zobowiązania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumPodatnika.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
01.09.2025 (poniedziałek)
10.09.2025 (środa)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|