Gazeta Podatkowa nr 1 (938) z dnia 3.01.2013
Wyłączenie odpowiedzialności sprzedawcy za wady
Kupiliśmy na firmę komputer w sklepie internetowym. Po kilku tygodniach użytkowania ujawniła się w nim wada. Zgłosiliśmy reklamację sprzedającemu, ale ten powołał się na postanowienie w zaakceptowanym przez nas regulaminie, zgodnie z którym odpowiedzialność sprzedającego z tytułu rękojmi za wady rzeczy jest wyłączona. Czy można w ten sposób wyłączać odpowiedzialność za wady rzeczy?
TAK, o ile kupującym nie jest konsument. Ponieważ w tym przypadku kupującym był przedsiębiorca, więc wyłączenie odpowiedzialności z rękojmi za wady, zawarte w zaakceptowanym przez kupującego regulaminie, jest skuteczne. Strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć (art. 558 Kodeksu cywilnego). Wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca zataił podstępnie wadę przed kupującym.
Nie można natomiast wyłączyć ani ograniczyć uprawnień konsumentów (osób fizycznych, które kupiły rzecz w celu niezwiązanym z działalnością gospodarczą lub zawodową) związanych z wadami rzeczy, wynikających z ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej... (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.).
www.KodeksCywilny.pl - Zobowiązania:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.VademecumPodatnika.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|