kodeks cywilny, kodeks postępowania cywilnego, prawo cywilne
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 54 (1616) z dnia 8.07.2019

Ogólne terminy odpowiedzialności z rękojmi

Jestem przedsiębiorcą prowadzącym działalność w branży obuwniczej. Dość często zdarza się, że kupujący zgłaszają się do mnie, żądając wymiany obuwia na nowe po upływie nawet dwóch lat od daty sprzedaży i twierdzą, że wada powstała przed upływem dwóch lat. Czy w takim przypadku mam również obowiązek rozpatrzyć reklamację?

Chociaż Czytelnik ponosi odpowiedzialność za wady sprzedanego towaru na zasadach ustawowych, tj. na podstawie przepisów o rękojmi określonych w Kodeksie cywilnym, to odpowiedzialność ta ograniczona jest czasowo. Sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat, co wynika z art. 568 § 1 Kodeksu cywilnego. Obowiązujące przepisy nie uzależniają zatem odpowiedzialności sprzedawcy od momentu zgłoszenia wady, lecz od jej stwierdzenia przez kupującego, co jest istotne przy rozpatrzeniu reklamacji.

Dwuletni termin odpowiedzialności sprzedawcy liczony jest od dnia wydania rzeczy kupującemu w wyniku zawarcia umowy sprzedaży. Obecna regulacja przepisów o odpowiedzialności z tytułu rękojmi dopuszcza jednak złożenie reklamacji z tytułu rękojmi nawet w sytuacji, gdy upłynął już dwuletni termin od zakupu, jednak pod warunkiem, że wada została stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania towaru (przykład). W sytuacji gdy kupujący zgłasza się do Czytelnika z roszczeniem z tytułu rękojmi, oprócz daty zgłoszenia reklamacji Czytelnik powinien także ustalić datę wykrycia wady, np. poprzez podanie jej przez kupującego w formularzu reklamacyjnym. Jeśli termin wykrycia wady nastąpił przed upływem dwuletniego okresu liczonego od dnia wydania towaru, to Czytelnik, co do zasady, odpowiada za wadę. Ustalenie faktycznego momentu wystąpienia wady może być jednak problematyczne zwłaszcza w przypadku towarów takich jak buty, które po dwóch latach zazwyczaj noszą poważne ślady użytkowania. W przypadku gdy Czytelnik zakwestionuje okoliczność powstania wady przed upływem dwóch lat od wydania towaru, to kupujący zobowiązany będzie do udowodnienia tej okoliczności, jest to jednak możliwe np. poprzez zeznania świadków. Zatem zgłoszenie reklamacji po upływie dwuletniego terminu z rękojmi nie powoduje, iż powinna ona zostać automatycznie odrzucona, ale to kupujący powinien wykazać, iż wada powstała przed upływem dwóch lat od dnia wydania towaru. Warto pamiętać, iż zgodnie z art. 568 § 2 K.c. roszczenia te przedawniają się ostatecznie z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady.

Przykład

W wyniku zawarcia umowy w sklepie tradycyjnym w dniu 1 czerwca 2017 r. sprzedawca wydał towar kupującemu. Okres odpowiedzialności z rękojmi za wady towaru upływa z dniem 1 czerwca 2019 r. Jeżeli jednak kupujący zgłosi się po tej dacie i wskaże, że wada ujawniła się przed 1 czerwca 2019 r., tj. np. 6 maja 2019 r., to sprzedawca powinien rozpatrzyć reklamację.

www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.UmowyCywilnoprawne.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

sierpień 2019
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
13
14
15
17
18
19
21
22
23
24
25
27
28
29
30
31
ASYSTENT GOFIN - Darmowa aplikacja dla Księgowych
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Prawnik rodzinny omawia prawo rodzinne, prawo społeczne oraz spadki i darowizny
Charakterystyka i zawieranie umów cywilnych
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

  • analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

  • zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam jest partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. (SDO). Odbiorcą informacji z plików cookies są Netsprint S.A., Google LLC oraz spółki zlecające SDO realizację kampanii reklamowej, a także podmioty badające i zliczające tę kampanię. Dane te mogą ponadto zostać udostępnione na rzecz partnerów handlowych SDO.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

  • Dobrowolna zgoda

    Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.