kodeks cywilny, kodeks postępowania cywilnego, prawo cywilne, kodeks cywilny tekst jednolity
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 90 (1131) z dnia 10.11.2014

Umowa leasingu a koszty najmu pojazdu zastępczego

Od kilku miesięcy korzystam z samochodu dostawczego na podstawie umowy leasingu. Niedawno w pojeździe wyszła na jaw poważna usterka, z powodu której auto było w serwisie 2 tygodnie. Ponieważ serwis nie dysponował samochodami zastępczymi, musiałem wynająć na ten czas inny samochód dostawczy na potrzeby firmy. Fakturę za wynajem zgłosiłem leasingodawcy, a ten odsyła mnie do salonu i serwisu. Usterkę w końcu usunięto. Od kogo i na jakiej podstawie mogę jako leasingobiorca żądać odszkodowania za koszty wynajmu pojazdu zastępczego?

Żądanie zwrotu wydatków poniesionych w związku z najęciem pojazdu zastępczego jest zasadne. Wskazanie osoby zobowiązanej do ich zwrotu wymaga jednak ustalenia: czasu powstania wady oraz zasadności działań podejmowanych w celu jej usunięcia. W zależności od wyniku powyższych ustaleń odpowiedzialność za szkodę ponosić może: leasingodawca, salon (sprzedawca pojazdu) lub serwis prowadzący naprawę.

Podstawę odpowiedzialności leasingodawcy stanowi umowa leasingu. Regułą jest, że nie ponosi on odpowiedzialności za wady rzeczy oddanych w leasing. Do zapłaty odszkodowania leasingodawca zobowiązany będzie jedynie wtedy, gdy w umowie przyjął na siebie taką odpowiedzialność albo gdy wada powstała na skutek okoliczności, za które ponosi odpowiedzialność.

Jeżeli umowa nie stanowi inaczej, finansujący będzie zobowiązany do zapłaty odszkodowania tylko w przypadku, gdy wada powstała po nabyciu przez niego pojazdu, a przed przekazaniem go leasingobiorcy.

Podstawą odpowiedzialności serwisu może być nienależyte wykonanie umowy naprawy pojazdu. Serwis zobowiązany będzie do zapłaty jedynie w przypadku, gdy przyczyną wydłużonego czasu naprawy była nieudolność w zlokalizowaniu usterki oraz jej usunięciu. Ewentualna odpowiedzialność będzie jednak ograniczona do kosztów powstałych w związku z przedłużeniem się naprawy.

Podstawą odpowiedzialności właściciela salonu jest umowa sprzedaży. W jej ramach można dochodzić od niego odszkodowania na podstawie rękojmi lub tzw. zasad ogólnych. Zgodnie z art. 7098 § 2 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 121), z chwilą zawarcia przez leasingodawcę umowy sprzedaży na Czytelnika przeszły uprawnienia z tytułu wad pojazdu przysługujące leasingodawcy względem zbywcy. Może on więc, powołując się na rękojmię, dochodzić naprawienia szkody poniesionej wskutek istnienia wady. Skorzystanie z rękojmi wymaga jednak zgłoszenia wady niezwłocznie po jej wykryciu. Jeśli wykrycie usterki Czytelnik zgłosił jedynie leasingodawcy, a ten niezwłocznie nie powiadomił salonu, to nie będzie można dochodzić roszczeń z tytułu rękojmi. Mimo utraty uprawnień z rękojmi można jednak żądać od salonu odszkodowania na zasadach ogólnych (uchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 stycznia 1970 r., sygn. akt III CZP 102/69, także wyrok Sądu Najwyższego z dna 25 sierpnia 2004 r., sygn. akt IV CK 601/03 oraz uchwała Sądu Najwyższego z dnia 30 grudnia 1988 r., sygn. akt III CZP 48/88).

www.KodeksCywilny.pl - Umowy cywilnoprawne:

 Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz,
wejdź do serwisu
www.UmowyCywilnoprawne.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

listopad 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
7
8
9
11
12
13
14
15
16
18
19
21
22
23
24
26
27
28
29
30
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
Prawnik rodzinny omawia prawo rodzinne, prawo społeczne oraz spadki i darowizny
Charakterystyka i zawieranie umów cywilnych
Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60