Gazeta Podatkowa nr 12 (1469) z dnia 8.02.2018
Wpływ wymiany rzeczy na terminy z rękojmi
Z uwagi na fakt, że w zakupionych przeze mnie na początku 2017 r. kozakach wystąpiła kilkakrotnie wada w postaci odklejania podeszwy, sprzedawca w grudniu 2017 r. na podstawie rękojmi wymienił je na nowe. Czy w związku z wymianą rzeczy przez sprzedawcę, termin reklamacji ulega wydłużeniu? W jaki sposób mam teraz obliczyć ten termin, gdyby taka wada pojawiła się także w nowej parze butów?
Regulacje prawne dotyczące odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi zawarte zostały w art. 556 i następne Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 459 ze zm.). Na ich podstawie sprzedawca jest odpowiedzialny względem kupującego, jeżeli rzecz sprzedana ma wadę fizyczną lub prawną. W odróżnieniu od gwarancji, odpowiedzialność z tytułu rękojmi ma sztywne ramy.
2 lata - okres odpowiedzialności z rękojmi przy rzeczach nowych.
Okres odpowiedzialności z tytułu rękojmi określa art. 568 § 1 K.c. Zgodnie z jego treścią sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem dwóch lat od dnia wydania rzeczy kupującemu. Przepis ten określa zatem okres odpowiedzialności sprzedawcy, jednak z jego treści, jak i z pozostałych regulacji o rękojmi nie wynika, aby wymiana rzeczy na nową powodowała, że okres dwuletni zaczyna bieg ponownie od chwili wydania rzeczy. Dodatkowo sprawę komplikuje fakt, że tego typu regulacja znajdowała się w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej... (Dz. U. z 2002 r. nr 141, poz. 1176 ze zm.), która określała poprzednio obowiązujący reżim odpowiedzialności sprzedawcy za wady towaru. Zgodnie z jej art. 10 ust. 1 sprzedawca odpowiadał za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Termin ten biegł na nowo w razie wymiany towaru. Zatem brak takiego przepisu w obecnej regulacji może sugerować, że aktualnie okres odpowiedzialności sprzedawcy z tytułu rękojmi nie ulega odnowieniu wskutek wymiany towaru.
Z uwagi na fakt, że obecna regulacja dotycząca rękojmi nie jest precyzyjna, do czasu wypracowania w tym zakresie orzecznictwa sądowego nie można jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie Czytelnika.
Większość sprzedawców uznaje, że wskutek wymiany towaru na nowy nie dochodzi do wydłużenia terminu rękojmi, powołując się na literalną treść art. 568 § 1 K.c. Chociaż przepisy te wprowadzone zostały ustawą o ochronie praw konsumenta i miały służyć jej zwiększeniu (a w zakresie okresu odpowiedzialności wywołały odwrotny skutek), to w przypadku powołania się przez sprzedawcę na upływ okresu rękojmi skierowanie sprawy do sądu wydaje się bardzo ryzykowne.
W takim przypadku ocena obowiązujących przepisów pod kątem odnowienia okresu rękojmi wskutek wymiany rzeczy będzie należała do sądu.
www.KodeksCywilny.pl - Terminy w umowach i prawie cywilnym:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.UmowyCywilnoprawne.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
10.10.2024 (czwartek)
15.10.2024 (wtorek)
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
WSKAŹNIKI
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM
Forum aktywnych księgowych
|